lørdag den 1. januar 2011

Merry Christmas and happy new years!

Rigtig glaedelig jul til alle :)

Efter en del spoergen fik jeg konkluderet, af en dansker vel at maerke, at man i Kenya fejrer jul d. 25 dec. Efter en del kaos med familieskift, valgte jeg at holde jul med min mzungu-familie, Jobando. Til min overraskelse var ingen af de 5 boern hjemme og jeg taenkte, "great, det skal nok blive sjovt?".
Anyway, saa tog vi om morgenen, d. 25. til "the widow-centeret". Vi begyndte at kokkerere julemad for godt 100 fattige mennesker - foraeldreloese, enker og andre fattige i omraadet. Jeg har virkelig aldrig set saa mange ris i mit liv! Tror vi stod 10 personer rundt om et bord og proevede paa at fjerne sten og andet skidt.
Da maden var ved at vaere faerdig, begyndte vi at dele lidt toej ud. Kirker og folk havde sponsoreret flere flyttekasser med toej, som familien kunne glaede de fattige med. Det var en rigtig rigtig anderledes jul, men en givende en, bestemt! Jeg har aldrig set saa meget glaede paa et sted. Fantastisk :)
- og saa havde jeg lige lidt sjovt med at overraske Egholterne i Silkeborg med et ring, hehe :)

Som jeg maaske nok har fortalt de fleste et par gange, var planen at tage til bryllup nytaarsdag. Planen blev holdt og dagen var smuk :) Hvad jeg skulle klaede mig ii, har var katastrofens tid. Min tialor havde lavet mine kjoler til store store telte - jeg svoemmer virkelig i dem! Til alt held fandt jeg en sommerkjole i Mombasa - egentlig slet ikke min stil, men jeg var nu smuk i den, maa man indroemme ;)
Gave til saadan et par har heller ikke vaeret nemt! d.29 fandt jeg paa hvad det skulle vaere - jeg fik lavet en flot frugtskaal(glemte selvfoelgelig at tage billede af den, undskyld..) med et billede af et vildsvin i midten(intern joke med Phil(gommen)). Deres navne skrevet i toppen og bryllupsdatoen i bunden  haaber de kan lide den :)
Dagen oprandt - jeg har aldrig glaedet mig saa meget! Jeg ankom med Jeanne fra USA omkring kl. 10am. det var fedt, for der var ikke ankommet saa mange, saa vi kunne snakke lidt med Phil. Han er som regel den lidt hyper-aktive person med en masse jokes, men han var alt for nervoes i gaar, til at acte bare en lille smule normalt - lidt soedt egentlig :)
Bryllupet tog sted i Langatta Botaniske Gardens - flot sted! - ceremonien belv dermed holdt udenfor. De var et flot par og Flo's kjole var virkelig virkelig flot! Til receptionen var temaet "afrikansk" saa der var pyntet med diverse masai-ting. Kagen var ubeskrivelig. Det lignede et lille masai-landskab! Kagen var dog flottere end den smagte, heh :) 
Som til et typisk kenyansk wedding(ved jeg fra at havde set utallige bryllupsprogrammer med Flo & Phil) var der en del dans! Og selvfoelgelig blev det hele video-tapet - skal nok blive sjovt at se :) ej, og da de skulle til at skaere kagen ud, blev der spillet "I belong to you, You belong to me"(not sure about the title) og hele bryllupsholdet, brud, gom 4 par "maids/mans", bryder ud i sing-along. Det virkede som et helt vildt lykkeligt oejeblik - blev virkelig helt i bryllupshumoer - godt at jeg faar saa mange tilbud hernede, saa hvis jeg virkelig blev desperat, vuille det ikke vaere noget problem :)
Phil's broedre hilste paa mig, som om jeg var Phils datter eller noget - og jeg blev faktisk inviteret med til den yngste brors bryllup naeste weekend, d. 9/1. Jeg overvejer staerkt at komme at hilse og sige tillykke(og bror Jakob er selvfoelgelig ogsaa inviteret), men det ville dog betyde en ny toejkrise og ved ikke om jeg toer udsaette mig selv for det igen..

Folk forlod festen omkring kl 5. Jeanne og jeg tog tilbage til hotellet(et smadder flot, dyrt hotel i downtown, som var en gave fra hendes foraeldre til os). Vi skiftede toej, spiste mad paa wazungu-stedet, Java, som btw har den bedste iced tea, og moedte saa folk i byen for at gaa ud og fejre nytaar! Efter lang tids kamp med at faa dj'en til at spille lidt europaeisk musik(hvilket endte i Aquas "Doctor Jones" og "Barbie Girl") fik vi en rigtig fed aften med ikke alt for mange creepy people :) 

Anyway, jeg havde en fantastisk dag og aften, paa trods af de roede skuldre(tak til Phil for at placere mig i solen under ceremonien, heh)- haaber folk havde det samme hjemme i kulden!

Stoeste kram herfra!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar