mandag den 24. januar 2011

Upside-down transporten paa Nilen

Med bror Jakob i bagagen maa man taenke sig lidt ekstra om. Han viste til tider kyllingesiden, naar vi udforksede den kenyanske/afrikanske infrastruktur. Men bortset fra skrig og graad, saa havde vi en fed tur!
Jab\kob fik bogstavelig talt danset sig ind i Kenya, da jeg hev ham med til en af mine venners bryllup. Ville gerne uploade billeder fra denne begivenhed, men Jakob er smuttet til det kolde nord med dem alle.

Egentlig var det ikke meningen vi ville have deltaget. Vi havde booket en bus til Jinja, Uganda, kl 10am soendag d. 9 jan. Bussen var en time forsinket pga. mekaniske problemer. De busser med saakaldte "mekaniske probemer" har jeg ikke for gode erfaringer med, saa vi fik vores billeter skiftet og skyndte os ud til Karen Blixen Museum, hvor Angela og Paul skulle giftes. Det var en rigtig god beslutning!

Vi kom midt under ceremonien. Havde fortalt Phil, at vi ikke kom alligevel, saa da jeg fik oejenkontakt med ham, grinede han lidt. Og nu blir jeg vist tiltalt lidt som "loegner", men saadan kan det jo gaa  man maa gribe de chancer man faar (for at faa gratis mad, heh) ..

Efter et rigtig flot bryllup smuttede vi tilbage til byen for at naa vores natbus. Turen til Jinja viste sig at tage 10 timer, hvilke inkluderede en utrolig skummel graense(kl. 4am) og klamme og dyre toiletter! Vi ankom til Nile River Explorer Backpackers i Jinja - det var helt doedt! Pudselig kommer en lille fyr ud, med utroligt stort haar, ud. Han siger ikke meget,  men laver bare en slags high-5. Det viste sig at vaere den saakaldte Nash, som jeg havde snakket i tlf med tidligere.
Ejeren fra Upper Hill Campsite i Nairobi havde givet mig hans nummer og havde samtidig fortalt om alle hendes vilde oplevelser med Nash i Jinja.

Efter nogle timers soevn, tegnede Nash et kort til os og vi tog paa udflugt i Jinja Town. Nash booked rafting, sunset cruising og ophold for os paa Nile River Explorer Campsite(utrolig flot sted!) Det var lidt som om han havde kendt mig i fere aar, eftersom han gjorde grin med mig. Men det er nu en fed foelelse - man foeler sig rigtig hjemme!

D. 11 startede rafting turen. Jeg var lidt nervoes, selvom jeg har proevet det foer, saa toer set ikke taenke paa hvordan den kaere nybegynder-bror havde det! Vil sige, at rafting paa Nilen er det fedeste rafting nogensinde! Dog er en upside-down tur nok ikke lige den sikreste rejsemaade, efter min mening, men det kan man jo selv vurdere :)
Foerste flip-over var vist nok den foerste rapid. Vores guide siger, at  denne er kendt som "50-50". 50%  chance for at bive i baaden. Vi var to baade paa vandet - den foerste blev "oprejst", vi tippede.. Eter 2 eller 3 vilde flips bliver vi beloennet med nok den aller bedste pinapple og nogle idt skraemmende, men ganske gode, gcose-biscuits. En amerikaner siger her, at her ville han bive, hvis nogen bare kunne bringe ham en 6-pack. I det fjerne kan vi hoere en rapid. Den anden baad tager den foerst. Det var helt vildt at se hovederne i baaden "droppe" - altsaa ikke som en slags slide men som et VANDFALD! Jeg har aldrig haft det saa sjovt!
Efter en knap saa vellykket tur, blir vi beloennet med BBQ og oel - ganske  festligt!

D. 12 tog vi paa cykle-safari. En mulighed for Jakob til at se "the real afrika". Maa indroemme jeg var temmelig godt kvaestet! Vi endte i Jinja, chattede lidt med Nash og efter at havde slaaet fast, at jeg ikke ville joine "the sunset cruise" i hans shorts, koerte han os tilbage til Campsiten, saa jeg kunne faa et bad.
Amerikaneren, Robin, skulle os med  han var helt maaloes over at kunne faa mad og fri bar for 15 US$. En ganske hyggelig tur, som endte i flere oel tilbage paa campsiten med resten af rafting-gruppen.

D. 13 drager vi mod Sipi Falls. Et fantastisk smukt, men yderst ensomt sted! Der var virkelig ingen mennesker, ingen stroem og ingen mad. Vi ankom uden at have faaet frokost og spoerger da om vi kan faa n oget. Til det svarer receptionisten, at hvis vi bestiller nu, kan vi faa det til aftensmad - det tyder jo godt.
Omraadet var flot og backpacker stedet kunne helt sikkert blive fedt, hvis det skidtede ejere.. - Det skafte en del ideer hos Jakob og jeg..

D. 15. tog vi tilbage til Kisumu - naesten 10 timer paa vejen i godt 5 forskellige koeretoejer! Hod op var var det haardt. De havde tilmed smidt vores tasker paa taget, hvor efter det selvfoelgelig begynder at regne - great. Karibu Kenya.. Vi fik booket en bus til Nairobi og var dermed tilbage paa backpackers d. 16.

D. 17 drog vi paa cykle safari i Hell's gate National Park. Det var naesten som at vaere paa samme niveau som vildsvinene, antiloper og zebraerne. De var utroig flotte. Kan slet ikke  vente til de gamle kommer og tager mig med paa mere af dette!

Jakob dragede hjem d. 19 meget tidligt med giraffer og forhaabentlig en positiv oplevelse paa trods af lidt anden vej-kvaitet..
Af gode raad hvis folk vil besoege mig, saa medbring lidt mere lakrids, end hvad Jakob havde gjort..

2 kommentarer:

  1. Mere lakrids. Jeg havde jo tre poser med... Det var jo et rent uheld at jeg selv var meget lakridssulten dernede :o)

    SvarSlet
  2. Du spiste jjo naermest det hele foerste dag!! Jeg havde sultet for 5 mdr! Heh, heldigt de gamle kommer med kufferten fuld - forhaabentlig.. :)

    SvarSlet